تبلیغات
لژیون آقای حجت الله خراسانی - کارگاه آموزشی خصوصی مسافران سه شنبه1395/10/28

کنگره 60 درمان اعتیاد

کارگاه آموزشی خصوصی مسافران سه شنبه1395/10/28

نویسنده :مسافر عباس
تاریخ:شنبه 2 بهمن 1395-08:59 ب.ظ

به نام قدرت مطلق الله

سه شنبه 28دی ماه 1395  جلسه نهم از دور سوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی مسافران کنگره 60 نمایندگی سهروردی به استادی مسافر پژمان و نگهبانی مسافر عباس و دبیری مسافر محمد با دستور جلسهفرق عمل سالم وعمل به ظاهر نیک""رأس ساعت 17 شروع به کار نمود




ظلم یعنی آب دادن خار را                                                      عدل یعنی آب دادن بار را



 

خلاصه سخنان استاد گرامی:                                                                          

تشکر می‌کنم از نگهبان جلسه که این فرصت را به من داد تا به خودم خدمت کنم و تشکر می کنم از خداوند بابت تمام نعمت‌هایی که به ما داده است. ولی اصولاً انسان قدرشناس نیست .و قدرشناسی و سپاس‌گزاری نشانه انسانیت است . اما دستور جلسه امروز : فرق عمل سالم و عمل به‌ظاهر نیک

ظلم یعنی آب دادن خار را      عدل یعنی آب دادن بار را

 جهت فهمیدن تفاوت بین ظلم و عدل باید بگویم . به‌عنوان‌مثال شما یک کاری را انجام می‌دهید که عین ظلم و کار دیگرتان عین عدل است . چه اتفاقی می‌افتد که یک‌بار کارمان عین ظلم و یا عین عدل می‌شود . ما که در هر دو حالت داریم آبیاری می‌کنیم . این را باید دانست که بسیار مهم است دانستن این مسئله که کاری که انجام می‌دهم سالم است یا به‌ظاهر سالم و اگر شکی در این زمینه وجود داشت ، بهترین کار این است که به سراغ پله دوم از وادی پنجم یعنی "خودداری" بروم . چرا باید این کار را انجام دهم ؟ چون عملی که به‌ظاهر سالم است معلوم است که نتیجه‌ای ناسالم خواهد داشت . مگر ما غیر از نتیجه چیز دیگری می‌خواهیم ؟

در ادامه استاد نظر حاضران در جلسه را به قسمتی از پیام وادی نهم و ارتباط آن با دستور جلسه جلب کرد تحت این عنوان که : "پیام برای كسانی كه به دنیای تازه قدم نهاده‌اند و به خویش خویشتن توجه می‌نمایند. بر شما واجب و ضروری است كه از سخن به نقطه عمل حركت بنمایید و بر زمین و سماء توجه كنید. با اندیشه ژرف خود به رحمت ماوراء ایمان راسخ داشته باشید و بدانید كه پاداش شما دست همیاری شمارا خواهد داد. آنگاه بذر نیكو بكار و یا تخم و دانه باارزش. هم قوت كافی و هم سایبان‌هایتان برافراشته خواهد شد.
پس آن كنید كه فرمان است."

 

ما در چهار وادی اول به این نتیجه رسیدیم که تمام مشکلات ما برگرفته از تفکرات ما می‌باشد . نحوه صحیح تفکر کردن و روش اصلاح آن را فراگرفتیم . در وادی پنجم گفتیم که تفکر کافی است و اکنون هنگام حرکت است . در هنگام حرکت باید مراقب بود که آیا عمل انجام‌شده ظاهراً سالم است یا واقعاً سالم است . چگونه بشناسیم ؟ در پیام این وادی عنوان‌شده است . در پیام می‌گوید: آن کنید که فرمان است . به دنبال آن این سؤال را مطرح می‌کند که:فرمان چه می‌گوید؟ یعنی اگر خواستم ببینم عمل من سالم است یا به‌ظاهر نیک

اعمالی را انجام می‌دهم که فرمان است . فرمان چه می‌گوید؟ فرمان می‌گوید : دزدی نکن ، غیبت نکن ، دروغ نگو ، مال یتیم نخور ، تهمت نزن ، ربا نخور . یعنی کارهایی که فرمان است ، کارهایی که حرمت است جزء اعمال سالم است . می‌خواهم عمل سالم را از عمل غیرسالم تشخیص بدهم . اگر نفس خواسته‌های نامعقول داشته باشد . به آن خواسته‌ها لباس‌های زیبا می‌پوشاند یعنی در ظاهر سالم نشان می‌دهد. و باعث ایجاد مشکل و گول خوردن من می‌شود. در این حالت تشخیص صحیح و درست عمل کردن بسیار مهم است . استاد در ادامه در مورد راه‌های شناخت عمل سالم از عمل به‌ظاهر نیک این‌طور عنوان فرمودند که کلیه کارهایی که فرمان است جزء عمل سالم محسوب می‌شود . دومین مسئله آگاهی یافتن هر شخص نسبت به دانایی‌های خودش می‌باشد . یعنی بداند که در چه حدی قدرت و توانایی تشخیص دارد . آیا واقعاً دارای توانایی تشخیص هستم یا فکر می کنم به این قدرت دست‌یافته‌ام . این از حقه‌های نفس است که من فکر کنم به این دانایی رسیده‌ام .  آیا سه ضلع دانایی (آموزش ، تجربه ، تفکر ،) را دارا هستم یا فکر می کنم .  پس درزمینه ی کارهایی که دانایی دارم و همچنین از نتیجه‌ی این اعمال باخبر هستم و می‌دانم به خیر و خوبی ختم می‌شود ، جزء اعمال سالم محسوب می‌شود و من می‌توانم آن‌ها را انجام بدهم .  همچنین کارهایی که در حوضه‌ی مسئولیت و وظیفه‌ی من  است ، و بر درستی این اعمال واقف هستم ، نیز جزء اعمال سالم محسوب می‌شود. در غیر این صورت اعمال به‌ظاهر سالم است . و در رده‌ی حقه نفس و خواسته‌های نامعقول قرار می‌گیرد. پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت کارهایی که من می‌توانم انجام بدهم باید دارای شرایطی باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از :

1 -  فرمان باشد . حد و حدود الهی و حرمت‌های کنگره جزء فرمان‌ها محسوب می‌شوند . بدون هیچ‌گونه تردید و شک و شبهه‌ای انجام می‌دهم .

2 -  کارهایی که بر دانایی‌های آن واقف هستم . عمل به‌ظاهر سالم نیستند مگر این‌که دانایی نداشته باشم .

3 - کارهایی که از نتیجه آن‌ها مطلع هستم .

4 - کارهایی که با تفکر درست انجام شود . 

همان‌گونه که در وادی دهم می‌خوانیم برای رسیدن به عمل سالم نیازمند فکر سالم هستیم و فکر سالم حس سالم ، حس سالم نیز عقل سالم ، عقل سالم هم عمل سالم و عمل سالم ، ایمان سالم و درنهایت ایمان سالم  هم عشق و محبت سالم را به وجود می‌آورد که هدف نهایی ما در وادی چهاردهم هست . نقش حس در این مسئله بسیار مهم و ارزشمند است . حس هیچ‌گاه دروغ نمی‌گوید و به‌عنوان یک گیرنده و فرستنده عمل می‌کند   که با تزکیه و پالایش و بالا بردن دانایی به صاف شدن حس می‌توان کمک کرد. چنانچه حس صاف باشد عملی هم که انجام می‌شود عملی نیک ما وسالم خواهد بود.

از بودا پرسیدند بااین‌همه مراقبه توانستی چیزی به دست بیاوری ؟ وی در جواب گفت : چیزی به دست نیاوردم . اما یک سری چیزها را مثل خشم ، نفرت ، کینه ، حسادت  از دست دادم . پس با از دست دادن حس‌های منفی عمل خودبه‌خود سالم خواهد شد . اگر دنبال عمل سالم می‌گردی به پالایش حس‌های خود بپرداز .

 نویسنده: مسافر علی اصلانی




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر